SPANING

HYNEK PALLAS: varför detta växande sug efter ultraortodoxa på tv?

I den amerikanska tv-serien ”High maintenance” säljer ett cykelbud marijuana i Brooklyn. Varje avsnitt introducerar en ny person ur stadsdelens myller – som Baruch, en jude från Williamsburgs ultraortodoxa kvarter. Han har lämnat en haredisk sekt och söker nu sällskap via en dejting-app. Men kvinnan som svarar är en journalist som utnyttjar Baruch för att så snaskigt som möjligt skildra ex-chassidiskt liv.

By Jewish Chronicle maj, 05th 2020 AT 11:35 f m

När ”High maintenance”-avsnittet sändes 2018 var det med fingret på pulsen: tv-fiktion hade ett växande sug efter ultraortodoxa. En trend som producerat serier som ”Shtisel” och ”Our boys”, dokumentären ”One of us” – och som med ”Unorthodox” vintern 2020 förde intresset till Sverige.Starka känslor har flugit när kultursidorna under våren har debatterat Netflix miniserie. Baserad på en självbiografisk bok av Deborah Feldman handlar den om unga Esty som flyr äktenskap och sekt, och hamnar i Berlin.

Men var kommer detta intresse ifrån, och vad driver det?

Svaret är inte enhetligt utan bör sökas både övernationellt och lokalt. När ”Shtisel” fick israelisk premiär 2013 överöstes serien med priser. Fascinationen för dramat kring patriarken Shulem och hans äktenskapsoduglige son Akiva har beskrivits som en möjlighet att kika in hos en grupp som är bekant, men bara till det yttre. ”Shtisel”, liksom serien ”Srugim” (ett ortodoxt ”Vänner”), öppnar deras värld för sekulära grannar.

Framgångsreceptet ligger i att förpacka det allmängiltiga i det udda. ”Shtisel” avhandlar relationer, åtrå, skuld och sorg som vi känner igen oss i. Ramen, precis som i ”The Sopranos”, ”Six feet under” eller mormon-serien ”Big love”, är den dysfunktionella familjen. Kanske kan vi känna oss mer normala i mötet med sekten?

Möjligen finns här också en annan faktor: när modern dejting innebär att svajpa fram kvällens sexpartner på telefonen och tv-serier tävlar om att vara mest nakna – då antar äktenskapsmäkleri och påklädd attraktion utan kroppskontakt en ny sorts lockelse.

Ännu intressantare blev det därför när ”Shistel” rönte stor framgång i USA, särskilt bland judar. Ultraortodoxa har länge setts som ett problem av sekulära. Både Philip Roth, i novellen ”Eli, fanatikern”, och Woody Allen i ”Annie Hall” har använt tinningslockar och fluffiga hattar för att gestalta judisk rädsla för att betraktas som oföränderligt annorlunda. Idag kritiseras Brooklyns ultraortodoxa fortfarande för sitt leverne, men för allvarligare saker som mässlingsutbrott.

Läs också: SHTISEL – en judisk Sopranos 

Kanske lättare att uppskatta fundamentalistfiktionen när den är på tryggt avstånd i Israel? Och kanske är det därför som de inhemska tv-skildringar som har slagit igenom i USA handlar om avhoppade chassider. Dokumentären ”One of us” blev en hit 2017, ledde till stor medial bevakning och till ”High maintenance”-avsnittet. Uppmärksamheten exploderade sedan med ”Unorthodox”.

Att det dröjde innan trenden gjorde rejält avtryck i Sverige kan förklaras med allt från avsaknaden av synliga ortodoxa judar i samhället till beröringsskräck med israelisk kultur. Så blev den hyllade serien ”Our boys”, om efterspelet till mordet på tre israeliska tonåringar 2014, en fotnot på svenska kultursidor. HBO-serien visar en nyanserad bild av ortodoxa förövare – ”Unorthodox” är dess motsats.

Det har gjorts stor sak av hur noga ”Unorthodox” är med detaljerna, så pass att konsulter arbetat med ritualer, kläder och peruker. Visst är Shira Haas som gör huvudrollen Esty, och även spelar i ”Shtisel”, suverän. Men just därför går tankarna mindre till Nina Solomins nyfikna fackbok ”Ok, amen” än till Betty Mahmoodys populärorientalistiska biografi ”Inte utan min dotter”. Chassiderna må vara snyggt skildrade, men de förblir en andrefierad fond för ett feministiskt frigörelseprojekt.

Det är naturligtvis angeläget. Men det gör också att serien har mer släktskap med ”High maintenance”-journalistens sug efter sensationalism än utstrålar genuint intresse för ultraortodoxt liv.

Hynek Pallas är doktor i filmvetenskap, kritiker och författare.

 

Lyssna på Krönikans podd Unge Meyers lidanden om chassidismen och de ultraortodoxa.