Tv & film

.

KULTUR

Minoriteters makt & den vite mannens död

I en tid besatt av ”reality” har Hollywood gett upp den urvattnade normativa familjen som alla kan känna igen sig i.
Det märktes på årets Emmy-gala i slutet av september där skaparna av Tv-succén Transparent, den mest judiska showen någonsin blev några av de stora vinnarna.
ANNELI RÅDESTAD intervjuar manusförfattaren Micah Fitzerman-Blue:

By Jewish Chronicle september, 24th 2016 AT 07:14 e m

– Det är i det här rummet som berättelserna skapas. Här har du hela säsong två av ”Transparent.”

I ena änden av Universal Studios i Los Angeles, visar Micah Fitzerman-Blue (MFB) in mig i ett litet rum, som inte ser mycket ut för världen. Här är väggarna täckta av whiteboardtavlor med namn på Transparent-karaktärer, scener och teman, allt nedklottrat med röd spritpenna.

– Just nu arbetar vi med berättelsen om den judiske sexologen Magnus Hirschfeld som levde i Berlin på 1920-talet. Forskare från hela världen kom till hans institut för att delta i studier kring kön och sexualitet. Hirschfelds arbete var banbrytande och låg 100 år före sin tid.

Efter studierna vid Harvard flyttade MFB till Hollywood, lite på vinst och förlust. I området Silverlake där han och hans fru bosatte sig träffade han producenten och manusförfattaren Jill Soloway som skrev manus för succéshowen ”Six Feet Under.” Tillsammans grundade de East Side Jews, en judisk grupp som reflekterade de alternativa livsval och värderingar som många av områdets invånare har.

– Vi skapar lekfullt experimenterande judiska upplevelser som utforskar och tänjer på det judiska. Jag och Jill lärde känna varandra som samarbetspartners och när hennes pappa kom ut som transgender för två år sedan, och hon började skissa på en ny show, frågade hon om jag ville vara med.

I ”Transparent” följer vi den Los Angeles-baserade judiska familjen Pfefferman där de nu vuxna barnen är rätt vilsna och patriarken Mort Pfefferman efter 70 år som man väljer att bejaka sin transsexualitet och komma ut för sin familj. Resultatet är en berättelse med flera dimensioner, en svart komedi som berör.

Varför tror du att ”Transparent” har blivit en sådan succé?

– Jag tror att folk gillar berättelser som är emotionellt ärliga. Och så gör Jeffrey Tambor (känd från bland annat MASH) som spelar Mort Pfefferman, sitt livs roll. Mer än något annat tror jag att vi lever i en tid då vi intresserar oss för identitet och då trans-communityn börjar få en starkare röst och bli mer synlig. Samtidigt har majoritetssamhället blivit beredd att lära sig och skapa mer utrymme för olika typer av människor.

JILL SOLOWAY HAR byggt ”Transparents” manusteam efter sin upplevelse med författargänget bakom TV-serien ”Six Feet Under”. Författarna gör det som behövs för att skapa en totalt kreativ närvaro under arbetets gång. De bjuder in experter inom olika områden, ligger i en cirkel på golvet och drömmer tillsammans eller lyssnar på musik av inbjudna musiker, tills en viss scen lossnar.

– Manusförfattandet är lite som terapi. Vi pratar om allt. Om specifika händelser i våra liv, och av det blir det en berättelse. Det är bra att vi är totalt sju manusförfattare, annars skulle underlaget vara lite tunt. Och så har vi många olika röster. I skrivarteamet ingår transoch cispersoner, hetro och gay.

Vad är normen i detta sammanhang? Och hur är det att vara en av få hetrosexuella vita män i skrivarteamet?

– Arbetet med ”Transparent” har fått mig att upptäcka min egen naivitet, dumhet, ignorans och intolerans. Det har gett mig en ökad förståelse och insikt i mitt privilegium som vit amerikansk man. Makten som du får, enbart genom att vara född till vit man i USA är helt otrolig. Jag är glad och stolt över att få vara del av en rörelse som håller på att ändra detta och som försöker skapa en vidgad definition av vad norm är och kan vara.

FÖRSTA SÄSONGEN AV Transparent fångar just detta normskifte: faderns död, männens överflödighet och transpersonen som hittar sin röst efter 70 år och utvecklas till sitt fulla jag. I Sverige talar man om att nästa politiska val blir ”kvinnornas val”. I USA är det många som hoppas att Hillary Clinton ska bli USA:s första kvinnliga president.

Hör allt detta ihop?

– Oh yes! Jag tror att det är svårare att vara man idag jämfört med tidigare. Definitionen av vad det innebär att vara man håller på att förändras, men det vi får istället är värt allt:

”att kvinnor liksom svarta män intar maktpositioner, människor som inte ser ut som vita män. Som vit man är jag glad över att få dela med mig av mina privilegier. Även om vår värld kanske inte blir bättre så tror jag att det på sikt blir en tryggare värld.”

Finns det risker med det normfria samhället?

– Jag tror att det kommer öppna upp för kreativitet och möjligheter snarare än faror. Den enda risken jag kan föreställa mig är en vit majoritet, som känner sig trängd och överflödig, och som råkar äga en massa vapen.

Som vit man, känner du dig inte alls hotad?

– Nej, kanske är det mitt privilegium som talar, men det känns som om jag fortfarande har en plats vid bordet. Enligt min erfarenhet finns det utrymme för många fler när det inte är vita män som sitter vid makten.

Har du hjälp av att vara jude i din normkritiska förståelse?

– Absolut! Folk har hatat judar professionellt i tusentals år. Ibland känner jag mig som ”den andre” ibland känner jag mig som juden, men för det mesta känner jag mig som en vit man. Det har varit judarnas privilegium i USA, att de kategoriseras som vita.

”Transparent” kallas den mest judiska serien någonsin, varför det?

– Transparent är en väldigt judisk show. Familjen Pfefferman är judisk, många av manusförfattarna är judar och vi försöker port-rättera en Los Angeles-baserad judisk verklighet på ett så realistiskt sätt som möjligt. Hellre än att skapa en familj som alla ska känna igen sig i vill vi ligga så nära verkligheten som möjligt. Vi tror att det universella kan hittas i det specifika. Genom att vara så kulturspecifika som möjligt tror vi att tittare i Sverige kan relatera till det som sker. De kanske inte kan alla judiska helgdagar, men de känner igen sig i känslan som uppstår vid högtider och familjesammankomster.

Har ni fått några reaktioner från den judiska transgender communityn?

– Ja, de känner sig väldigt representerade i serien. Vissa tycker att det är lite för realistiskt och har uttryckt en oro över vad folk ska tycka när de får insyn i deras verklighet. Tänk om det missförstås eller om de kommer bli mer utsatta och hatade? Vår känsla är: låt oss vara de vi är. Låt oss bjuda in folk och vara så inkluderande som möjligt.


Säsong 2 av ”Transparent” släpps 4:e december.

 

NYHETSBREV KONTO