Vänsterpartiet: ”Israeler har rätt till sitt land.”

Sedan 7 oktober har utvecklingen i Vänsterpartiet uppfattats som skrämmande för tusentals svenska judar. Efter de senaste månadernas avslöjanden fick Johanna Schreiber till sist en pratstund med partisekreteraren Aron Etzler.

Vad vill du som representant för Vänsterpartiet säga till Sveriges judar just nu?

Att vi är ett parti som är väldigt engagerade i frågan om kriget mellan Israel och Palestina. Vi tycker att det är ett fruktansvärt krig, att det är en tragedi. Jag vill också säga att vi är ett parti som tar antisemitismen på stort allvar. Vi ser att det drabbar judar i Sverige väldigt hårt, att det är något som begränsar människors livsmöjligheter och livskvalitet. Vi ser på antisemitism på samma sätt som vi ser på alla former av rasism. Det är något skadligt och farligt som förpestar livet för många människor. Så när det kommer anklagelser om antisemitism inom Vänsterpartiet tar vi det på stort allvar. Vi brukar vara med och demonstrera, till exempel, på Kristallnatten…

Jag är säker på att de allra flesta judar uppskattar att ni har varit med på manifestationer mot antisemitism och minnesstunder för Förintelsen, men det som pågår på gator och torg i Sverige just nu, när Palestinarörelsen tar mycket plats och skanderar ramsor som ”Krossa sionismen”… finns det en förståelse inom partiet för att judar kan tycka att sådana manifestationer är obehagliga?

Jag kan tänka mig att det finns folk som tycker att det är obehagligt av olika skäl. En del, därför att de inte gillar den kritiken som finns mot regeringen i Israel, eller mot sättet som Israel sköter kriget på. Jag har också sett tidningsartiklar där Palestinademonstrationer kritiseras utifrån ett annat perspektiv, där människor som inte är födda i Sverige tar sig ton. Då är det viktigt att påpeka att när det pågår ett sådant här krig så är det väldigt begripligt att folk går ut på gatorna och försöker stoppa det. Men det är ju inte så att människor ska känna sig hotade av demonstrationer. Om man gör kopplingen att det är judarnas fel att Israel för krig på det sätt de gör, då är det ju en form av antisemitism. Om sådana saker uttrycks, då är ju det skadligt för hela frågan, det är skadligt för Palestinarörelsen, och det är skadligt för alla som befinner sig i det sammanhanget.

Om man tittar på de personärenden som har diskuterats mycket under sommaren och under de senaste veckorna, så får man väl ändå utgå från att företrädarna för ert parti, är “vän” i sociala medier med andra företrädare ur ert parti som har sett de här antisemitiska inläggen, men som då inte har reagerat. Finns det brist på kunskap om antisemitism inom Vänsterpartiet?

Ja. En del personer saknar uppenbarligen kunskap om antisemitism. Att sprida en bild på Netanyahu med djävulssvans där han dricker blod, är för mig en ganska tydlig, klassisk antisemitisk bild. Jag har dock pratat med ett flertal personer som inte kände till det. Mitt budskap till dem har varit; “Okej, men nu vet du det, och nu får du tar ner den här bilden, för det här är inte acceptabelt”. Jag tror absolut att det finns ett kunskapsglapp, men om man är en del av vänstern ingår det att lära sig mer om saker som man inte tidigare har kommit i kontakt med.

Jag tycker att vi har rätt att kräva av våra företrädare att de inte sprider saker hur som helst. I sociala medier och på internet dyker det upp bilder, ibland är det siffror, eller uppgifter, som människor sprider utan att de varit källkritiska. Samtidigt är vår inställning till människor att alla kan göra fel av misstag.

Det här är egentligen en större fråga, men är man lämplig att sitta som hög företrädare för ett politiskt parti om man saknar den formen av bildning?

Jag tycker att om man reagerar rätt när man blir upplyst om att man har gjort misstag, inser det, och ändrar sitt beteende och ber om ursäkt så är man lämplig. Men det beror naturligtvis på hur stort det misstaget är. 

Ni inledde ju också ett uteslutningsärende mot en medlem som skrev i sociala medier att Nooshi Dadgostar “slickar sioniströv”. Vad tycker ni om att använda ordet “sionist” som skällsord?

Det är olämpligt. Jag är ingen expert på området, men jag vet att det finns olika definitioner av vad sionism innebär, men jag kan konstatera att nästan alltid när jag har sett det användas så används det synonymt med att vara jude. Det är olämpligt att uttrycka sig så [som i citatet ovan] om något annat land eller folk. Samtidigt är det ju så att det finns en del människor som kallar sig sionister, så för en del är det ett skällsord och för andra är det en politisk etikett. Men det är ju helt uppenbart att om man kallar någon för “sioniströv” så är det inte en normal politisk diskussion.

Men är det lämpligt att använda “sionist” som skällsord?

Nej, det tycker jag inte. Man kan använda det som en politisk etikett om det är en person som identifierar sig som sionist.

Nooshi Dadgostar fick väl en del kritik när hon valde att tacka nej till evenemang, jag tror att det var första maj, för att gruppen Kofia som har gjort låten “Leve Palestina, krossa sionismen” skulle uppträda?

Nej. Så var det inte. Hon tackade nej för att vi ville göra en grej av “Nooshi Dadgostar och Jonas Sjöstedt talar i Göteborg” inför valrörelsen.

Okej, men oavsett: är det en låt som Vänsterpartiet vill förknippas med?
Texten går ju till exempel “Leve Palestina, krossa sionismen, vi har skjutit raketer mot våra fiender, vi har kastat stenar på soldater och poliser” … Är det lämpligt att koppla ihop Vänsterpartiet med den låten? Skulle det vara lämpligt om Kofia uppträdde i ett sammanhang där Vänsterpartiet var med, eller om företrädare delade inlägg med den låten i sociala medier?

Jag som partisekreterare brukar inte slå fast några officiella recensioner av enskilda låtar eller andra kulturinslag, men det är viktigt att vi som parti på alla våra aktiviteter är tydliga med vad vi står för. Man ska inte göra sådant som får folk att tro att vi står för annat än vi står för. Vänsterpartiet är för en tvåstatslösning med Israel och Palestina som två fria, självständiga stater. Vi behöver vara tydliga med att vi står för den internationella rätten och fördömer alla attacker mot civila, oavsett vilken part som gör dem.

Om man går in på judendomen och relationen till Israel mer teologiskt, så nämns ju Israel tusentals gånger i Toran, i våra heliga skrifter, i våra böner … Många av de judiska högtiderna kretsar kring Israel, till exempel Tu bi shvat, där vi firar att våren har kommit till Israel. Och en av våra viktigaste böner inleds med ”Sch’ma yisrael” som betyder ”hör, Israel” och då syftar man på ”yisrael” som ”Israels folk”. Hur ser Vänsterpartiet på den kopplingen mellan judar och Israel?

Det låter som en väldigt stor fråga … men jag kan konstatera att Vänsterpartiet, precis som Sverige, precis som FN, som hela världssamfundet, erkänner staten Israel. Det som brukar diskuteras i vårt fall är ockupationen av palestinska områden och hur man ska lösa den frågan. I vår politik, sedan en ganska lång tid tillbaka, har vi talat om en tvåstatslösning. Det står tydligt i vårt partiprogram.

I dag känner sig både palestinier och israeler otrygga. Vår analys av det är att det beror på ockupationen av palestinska områden, och även av de förhållanden som palestinier tvingas leva under i Gaza och på Västbanken. Nu har det här blivit så otroligt dramatiskt att vi har gått från en ganska miserabel situation till ett fullskaligt krig med krigsbrott, och, som en del väljer att uttrycka det, strävan till folkmord. I det väldigt mörka läget så tycker jag att det är extremt viktigt att det tänds ett hopp om att det kan bli en fredsprocess, att det här kriget kan sluta, och att både palestinier och israeler, som etniciteter, stater och individer kan känna sig trygga. Israeler har självklart rätt till sitt land. Det är utgångspunkten för oss, och för folkrätten, och för hela världssamfundet. 

Kan man då säga att ni är ett sionistiskt parti om ni tror på att Israel ska vara ett land?

Jag tror inte att någon Vänsterpartist skulle uttrycka det på det sättet. Dels därför att vi inte tar ställning till enskilda ideologier. Det har heller aldrig varit i fokus för oss, utan det som är i fokus är på sätt och vis folkrätten, och där har vi ett väldigt FN-baserat tankesätt. Där slår man ju både fast att ett folk har rätt till en stat, att man har rätt att göra motstånd om man angrips, och att angreppskrig är ett av de absolut värsta brotten. Därför var det självklart för oss att reagera väldigt starkt mot angreppet den 7 oktober. Att angripa oskyldiga, obeväpnade människor och massakrera dem på det sätt som gjordes då strider mot folkrätten.

Nooshi Dadgostar var ju väldigt tydlig när hon fördömde 7 oktober-attacken, men man fick ju intryck av att hon möttes av en del intern kritik?

Det stämmer. Det fanns de som uttryckte kritik mot Nooshi, men det blev också väldigt starka, interna reaktioner mot de som gjorde det. Det ledde till ett uteslutningsärende, men det fanns också andra personer som vi fick ta diskussioner med.

Under er partikongress några månader senare var Palestinas ambassadör inbjuden som talare. Varför var hon det?

För att situationen för palestinierna är fruktansvärd. Vi står upp för palestiniernas rätt att slippa det här fruktansvärda kriget.

Det måste ju finnas andra sätt att visa det stödet än att bjuda in en person som inte vill kalla Hamas för terrorister, som försvarar att människor i Sverige och världen firade på gator och torg den 7 oktober, och som har sagt att Hamas kommer att vara med och styra Palestina när det blir fred?

Jag har inte riktigt koll på vilka uttalanden som ambassadören har gjort. Vi bjöd in Ukrainas ambassadör och Palestinas ambassadör och skälet till det är att dessa två länder är under attack och att vi ville visa vårt stöd.

Till sist: Vad vill Vänsterpartiet göra för att Sverige ska bli en bättre, roligare, trevligare och tryggare plats för judar än vad det är idag?


Omskärelse och judiska skolor – vad vill Vänsterpartiet?

Vi tycker att judiskt liv är viktigt, och självklart ska judar kunna leva livet fullt ut. Ett av de stora hindren för det är ju antisemitism och hatbrott. Det är självklart så att samhället måste ta all form av rasism på större allvar. Rent konkret, så har vi föreslagit ett starkare grundlagsskydd för nationella minoriteter och däribland en nationell strategi för stärka de nationella minoriteterna. Säkerhet är ju en viktig aspekt av det här, men det är ju också den “tråkiga delen”, om man nu får säga så. Att stärka den judiska minoritetens ställning i Judendomens plats i Sverige handlar ju också mycket om att synliggöra judisk kultur och litteratur, och om sättet att leva. Det är ju också så, att ingen, varken judar eller andra, känner sig trygg i ett samhälle där det sprids rasism. Många av de samhällsförändringar som skulle göra livet bättre för judar skulle ju göra livet bättre för oss alla.

Är Vänsterpartiet för eller emot judiska friskolor?

Vi tycker att judiskt liv är viktigt, och självklart ska judar kunna leva livet fullt ut. Ett av de stora hindren för det är ju antisemitism och hatbrott. Det är självklart så att samhället måste ta all form av rasism på större allvar, och att prata om säkerhet är att prata om något väldigt konkret. Vi har föreslagit ett starkare grundlagsskydd för nationella minoriteter och förhoppningsvis så kommer det bli lyckat den med nationella strategin för judiskt liv.

Skolorna ska kunna fortsätta ha en judisk profil, det kan man ha utifrån ämnet judiska studier som Skolverket tagit fram för att stärka den judiska minoriteten.
Möjligheten till judiska studier i skolan är vi för och det ska gälla oavsett om de är kommunala eller fristående skolor som har den. Det är också viktigt att alla skolor i Sverige möjliggör elevers rätt till religionsfrihet i skolan så att alla kan utöva sin tro.
Det vi vill avskaffa är att friskolor kan ha religiösa inslag som innebär konfessionella inslag eller religiös påverkan av undervisningen eller utbildningen. Skolan är som bäst när barn från olika bakgrunder och livsåskådningar möts.

Är Vänsterpartiet för eller emot brit mila (rituell omskärelse)?

Det är en komplex fråga och det är viktigt med hänsyn och respekt för det. För mer än 20 år sen tog vi en position om att ingrepp som inte är medicinskt motiverade bara ska ske på myndiga personer, men vi har inte drivit det aktivt på väldigt länge. Just för att det är en sådan komplex fråga. På regionnivå har vi till exempel varit för att upphandla vård för manlig omskärelse och avsätta pengar för det, eftersom det ju är något som ändå sker.

Johanna Schreiber

Judisk Krönika sökte partiledare Nooshi Dadgostar vid upprepade tillfällen mellan den 30 augusti och 4 september. Till slut fick vi beskedet att Nooshi Dadgostar inte kommer att ställa upp på en intervju med Judisk Krönika. I stället erbjöds en intervju med avgående partisekreterare Aron Etzler.

Johanna Schreiber är författare och ledarskribent på Liberala nyhetsbyrån.