s. 12 ”HELLRE HUMMERSKAL än bananskal” Porträtt av Robin Dangoor.
s. 20 VAR FORMAS judisk framtid? I hem eller skola? Erik Sidenbladh rapporterar.
s. 26 VARFÖR VÄLJA en judisk skola? Hillelföräldrarna svarar.
s. 28 STOCKHOLMS STORA synagoga firar 150 år. Fredric Bedoire om dess arkitektur.
s. 32 GLÄMSTA HAR fått ett ansiktslyft. Projektet Ledor Vador räddade coronasommaren.
s. 40 VAD HÄNDE med Bibi Netayahus annekteringsplaner? Paul Widen reder ut.
s. 43 ”JAG TROR inte längre på en judisk stat”. Peter Beinart startade sommarens hetaste diskussion.
s. 45 DENISRAELISK-PALESTINSKA klyftan är för vid. Shaul Arieli svarar Peter Beinart.
s. 49 TAR SVERIGE sitt ansvar under pandemin? Jiddisch- krönikan av Tomas
s. 50 ”JAGSKITER i vad andra ” Ricki Neuman intervju- ar StephanMendel-Enk.
s. 60 VAD ÄR Förintelsekitsch? Ny roman om Stella Goldschlag skapar debatt.
s. 64 FÅR MAN säga ”jude”? På en middag får Nina Solomin veta att ordet kränker.
LANGUAGE:
Swedish
PUBLISHER:
Stiftelsen Judisk Krönika
PUBLISHED:
October 18st, 2020
CONTRIBUTORS:
Bland andra: FREDRIK BEDOIRE, professor i arkitektur och författare. LEON NUDEL, frilansskribent. PETER BEINART, journalist och författare. ERIK SIDENBLADH, journalist och författare. KARIN BRYGGER, poet och Judisk Krönikas modeskribent. IDA SKOVMAND, frilansjournalist bosatt i Paris. SUZANNE GOTTFARB,journalist och författare. NINA SOLOMIN, journalist och författare. RICKI NEUMAN, journalist och Judisk Krönikas plotkesredaktör. PAUL WIDEN, frilansjournalist bosatt i Jerusalem.